Binnen steeds meer sectoren zien we de opkomst van kunstmatige intelligentie, ook wel Artificial Intelligence of AI genoemd. Bedrijven maken op verschillende manieren gebruik van AI-tools, van het voorspellen van behandelplannen in de medische sector tot het voorspellen van Bitcoin-waarden binnen de wereld van crypto currency.
Inkoop wordt hierin zeker niet overgeslagen. Ook op het gebied van inkoop zijn er mogelijkheden om AI in te zetten voor het beheren en optimaliseren van de inkoopprocessen. Waar liggen nu de kansen? Het team van BaseCamp Solutions volgende onlangs een ChatGPT training en geeft je in dit artikel een aantal toepassingen van AI op inkoopgebied.
Routinematige taken automatiseren
Een heel groot voordeel van AI is wel dat het in staat is om routinematige activiteiten en taken over te nemen. Je routinematige inkooptaken kunnen dus worden geautomatiseerd met behulp van AI.
Je kunt hierbij onder meer denken aan het analyseren van data, bijhouden van contracten, het verwerken van bestellingen en het boeken van facturen. AI-tools zijn in staat om grote hoeveelheden data in heel korte tijd te verwerken. Dit levert een aanzienlijke tijdswinst op. Daarnaast kun je ook het risico op fouten minimaliseren.
Trends in inkoopbehoeften voorspellen
Binnen een groot aantal bedrijven is de inkoopbehoefte redelijk stabiel en voorspelbaar. Toch zijn er ook veel bedrijven waarbinnen de inkoopbehoeften steeds veranderen. Het kan lastig zijn om hier tijdig op in te spelen. Trends in inkoopbehoeften kunnen worden voorspeld door AI. Ook trends op het gebied van prestaties van leveranciers en schommelingen in tarieven kunnen door AI worden voorspeld. Dit betekent dat je al precies weet wat je in moet kopen voordat er daadwerkelijk een tekort ontstaat of prijzen gaan stijgen door een veranderende markt. Je onderhandelingspositie wordt hierdoor sterker tegenover je leveranciers. Daarnaast wordt het ook een stuk eenvoudiger om proactief te handelen.
Relaties met leveranciers optimaliseren
Goede relaties met leveranciers onderhouden is belangrijk voor de continuïteit van je organisatie. Je wilt zeker zijn dat je kunt vertrouwen op je leveranciers en dat zij zich aan de gemaakte afspraken houden. De relaties met leveranciers kunnen met behulp van AI worden geoptimaliseerd en beheerd. Een AI-tool is bijvoorbeeld in staat om historische data en actuele informatie te analyseren. Op basis daarvan kan AI je inzicht geven in welke leveranciers goed betrouwbaar zijn en welke partijen mogelijk meer aandacht nodig hebben. Deze informatie kun je gebruiken om de communicatie met een leverancier effectiever en specifieker te maken, waardoor je de onderlinge zakelijke relatie verbetert.
Identificeren van risico’s met AI
Zeker op het vlak van inkoop bestaan er (financiële) risico’s. Het is dan ook belangrijk om te zorgen voor een goede risicobeheersing. Toch is het lastig om zelf overal zicht op te houden. AI biedt ook op dit gebied kansen. Het kan namelijk leveranciersdata voortdurend monitoren en analyseren. Bestaat er een risico op faillissement van de leverancier of misschien op het niet naleven van contractuele afspraken? Dan stelt AI dit vast. Dit zorgt ervoor dat je sneller risico’s kunt herkennen om actie te ondernemen. Je leveranciersbeoordeling en kiezen passende inkoopstrategie wordt op deze manier een stuk eenvoudiger.
Optimale ontzorging in operationele inkoop
Als het gaat om inkoopprocessen, dan biedt AI zeker interessante kansen. Natuurlijk blijven er binnen de inkoop zeker ook activiteiten bestaan die gewoon tot het mensenwerk moeten blijven behoren. BaseCamp Solutions biedt Inkoop Camp, waarmee we jouw organisatie een totaaloplossing en volledige ontzorging op het gebied van operationele verkoop bieden. Dit zodat jij bezig kunt zijn met de echte inkooptaken en zo een actieve bijdrage leveren aan de doelstellingen van je organisatie. Wil je meer weten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij informeren en adviseren je graag.