Inkoopprocessen moeten verder en versneld gedigitaliseerd worden

In de hedendaagse snel veranderende bedrijfsomgeving is het digitaliseren van inkoopprocessen geen keuze meer; het is een vereiste. Het digitaliseren van inkoopprocessen staat al jaren op de agenda van inkoopmanagers en finance managers, maar de trend zet nu gelukkig toch echt door. Inkoopmanagers die met name die werkzaam zijn in het MKB, zullen dit ongetwijfeld kunnen beamen. Dag in, dag uit, zijn zij verantwoordelijk voor de inkoop en weten als geen ander hoe cruciaal effectiviteit en wendbaarheid zijn voor het behalen van de organisatiedoelstellingen.

Bij BaseCamp Solutions is de trend in de markt duidelijk: het is tijd om te versnellen. Op ons kantoor en voor onze klanten werken we al jaren met geautomatiseerde inkoopoplossingen. Zo borgen we rechtmatige (compliance op afspraken en contracten) en doelmatige inkoop voor onze opdrachtgevers. Hoe hoog staat het digitaliseren van inkoopprocessen bij u op de agenda? In dit artikel nemen we het belang hiervan kort met u door.

Waarom digitaliseren?

De drijfveer voor digitalisering gaat verder dan ‘meegaan met de tijd’. Het gaat om het verbeteren van de rechtmatigheid, doelmatigheid en de wendbaarheid van inkoopprocessen, die op hun beurt bijdragen aan de algehele prestaties van de organisatie. Digitalisering maakt het onder andere mogelijk om snel op marktveranderingen te reageren, kosten te verlagen, leveranciersrelaties te optimaliseren en nog veel meer. Er is volgens ons eigenlijk geen reden te noemen om het niet te doen.

Kijk naar Low/No Code oplossingen

De laatste jaren zijn Low/no code platforms revolutionair geworden in het digitaliseren van processen en ook de inkoopprocessen. De tijd van grote, dure en vaak lange implementatietrajecten van softwarepakketten lijkt voor bepaalde doelgroepen achter ons te liggen.

Voor de meeste Mkb’ers zijn er prachtige systemen direct beschikbaar. Wat betekent dit voor de inkoopmanager bij een Mkb? Eenvoudig gezegd, stelt deze technologie je in staat om snel en efficiënt bestaande systemen uit te breiden. Het verwijdert de afhankelijkheid van uitgebreide IT-teams en stelt de gebruiker in staat om aanpassingen te maken die perfect aansluiten bij de specifieke behoeften van het inkoopproces.

Integraties met API/Web services

Naast het bouwen en inrichten van flexibele systemen, is de integratie ervan met andere processen en datasets van even groot belang. Dankzij API’s en webservices kunnen organisaties verschillende software-oplossingen naadloos met elkaar integreren. Denk daarbij aan een koppeling tussen inkoop en finance. Voor een inkoopmanager betekent dit een soepelere overdracht van gegevens tussen systemen, minder handmatige invoer en een aanzienlijke vermindering van fouten. De bonus? Door beter inzicht meer grip en een snellere en betere besluitvorming.

Verbeterde besluitvorming en verantwoording

Digitalisering draagt niet alleen bij aan procesefficiëntie, maar optimaliseert ook de manier waarop bedrijven beslissingen nemen. Met toegang tot nauwkeurige en real-time gegevens kunnen inkoopmanagers beter geïnformeerde beslissingen nemen over o.a. leverancierskeuzes, budgettering en forecasting. Bovendien maakt de beschikbaarheid van deze gegevens een nauwkeurige verantwoording en rapportage mogelijk, wat essentieel is voor zowel interne stakeholders als voor regelgevende instanties. Ofwel zoals wij het zeggen door inzicht meer grip.

Ga dus digitaliseren

Voor inkoopmanagers van MKB-bedrijven die streven naar groei en innovatie, is stilstaan geen optie. Digitalisering is de sleutel om alle inkoop- en finance-processen sneller en beter te laten verlopen. Inkoopmanagers hebben nu de tools en technologieën binnen handbereik om hun inkoopactiviteiten te optimaliseren.

Heb je geen tijd of capaciteit in de organisatie om verder te gaan digitaliseren? Wellicht is het inkopen van inkoop als een dienst iets voor u. Bij BaseCamp Solutions zijn we gespecialiseerd in het ondersteunen en ontzorgen van organisatie met hun inkoop en met procesinrichting en verbetering. Wij implementeren en brengen structuur in de inkoopprocessen, borgen afspraken en onderhandelen met leveranciers voor u. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking.

Gerelateerde blogs

Een gezonde werkomgeving start bij de Facilitaire Manager

Een gezonde werkomgeving start bij de Facilitaire Manager

Een gezonde en goed onderhouden werkplek is heel belangrijk om zo een optimale productiviteit en werktevredenheid te realiseren. Steeds meer bedrijven begrijpen dit en gaan hier actief mee aan de slag. Een gezonde werkomgeving betekent niet alleen veiligheid en...

Lees meer