Krijg meer grip op kosten als facilitair manager

De inflatie blijft iedere maand stijgen en dat merken ook bedrijven. Er is nog steeds sprake van toenemende energietarieven in de hele keten, hogere onderhoudskosten, toenemende kosten van personeel en de noodzaak tot intensievere beveiligingsmaatregelen rondom de IT. De facilitair manager heeft hierdoor te maken met stijgende uitgaven op vrijwel alle inkoopgebieden. Deze druk dwingt tot een nuchtere herbezinning en kritische kijk op de inkoop van zaken.

Oude werkwijzen bieden helaas niet altijd meer een antwoord op de oplopende kosten en tekorten. Er is behoefte aan een strategie die zich richt op slimmer inkopen, efficiënt ruimtegebruik, technische oplossingen en duurzame keuzes.

Het team van BaseCamp Solutions helpt je hier graag bij via enkele tips in dit artikel. Bekijk welke tips en geboden oplossing wellicht voor jou geschikt kunnen zijn. In dit artikel beperken we ons tot hoofdlijnen, echter op onze nieuwspagina vind je artikelen met nadere verdieping.

Energie, onderhoud en personeel

Energiekosten vormen een steeds grotere kostenpost en is noodzakelijk om een organisatie goed te laten functioneren. Hoe hier dan toch sturing aan te geven om zo kosten te besparen. Organisaties moeten bewuster omgaan met verbruik van energie door kritisch te kijken naar verlichting, verwarming en koeling. Ook is er een groeiende noodzaak om onderhoud anders te benaderen, bijvoorbeeld door vaker gebruik te maken van preventief en voorspellend (SMART) onderhoud in plaats van reactief ingrijpen. De NEN 2767 helpt hierbij.

Personeelskrapte maakt het daarnaast noodzakelijk om bestaande teams slimmer in te gaan zetten (inrichten doelmatigere processen) en goed na te denken over welke taken, zoals bijvoorbeeld het beheer van de meldingen en de inkoop, beter kunnen worden uitbesteed.

Efficiënter ruimtegebruik

Veranderingen in de werk- en de leeromgevingen, zoals hybride werken en flexibele roosters, zorgen ervoor dat gebouwen niet altijd optimaal benut worden. Door beter te plannen en samen te werken met andere instellingen of leveranciers, kan de beschikbare ruimte efficiënter worden ingezet. Dit bespaart niet alleen kosten, maar kan ook de kwaliteit van de dienstverlening van leveranciers verhogen. Onderzoek de mogelijkheden om een smart building te worden.

Bovendien biedt efficiënt ruimtegebruik de mogelijkheid om de werk- en leeromgeving aan te passen aan de actuele behoeften en eisen, waardoor de faciliteit flexibeler en toekomstbestendiger wordt. Door slim om te gaan met ruimte, kunnen organisaties hun middelen beter benutten.

Slimmere keuzes in beveiliging, voeding en schoonmaak

De juiste beveiliging van uw gebouw, terrein en magazijn is situatie afhankelijk en vraagt dus om de best passende oplossing. Waar voldoende menskracht ontbreekt, kunnen technische oplossingen zoals slimme toegangscontrole of cameratoezicht helpen.

Op het gebied van voeding/catering zijn duidelijke afspraken met leveranciers nodig om de kwaliteit te borgen en onnodige verspilling tegen te gaan. Onderzoek waar medewerkers behoefte aan hebben, probeer onnodig afval te voorkomen en wellicht kan de bedrijfscatering (deels) vervangen worden door inzet van apparaten met broodjes/eten. Vergeet daarnaast ook niet mogelijkheden van inzet van seizoensgebonden of streekproducten.

Ook de schoonmaak kan op veel gebieden slimmer: niet overal is dagelijks intensieve reiniging noodzakelijk. Door (slim) inzichtelijk te maken waar inspanning echt nodig is (sensoren), kan zowel op kosten als op personeel worden bespaard. Monitor hierbij wel de reacties van de medewerkers om zo ook de klanttevredenheid te waarborgen.

Data, techniek en duurzaamheid als drijvers

Innovatie en data bieden handvatten om structureel en op de lange termijn te besparen. Door data te verzamelen over gebruik van ruimtes, energieverbruik of slijtage van materialen, kunnen beslissingen beter worden onderbouwd. Technische hulpmiddelen zoals reserveringssystemen, slimme sensoren en voorspellende onderhoudssoftware helpen bij het optimaliseren van de facilitaire processen. Daarnaast is duurzaamheid geen doel op zich, maar een manier om kosten te beperken en middelen verstandiger in te zetten. Zuinig omgaan met energie en grondstoffen levert direct financieel voordeel op, terwijl het ook het imago en de toekomstbestendigheid van de organisatie ten goede komt.

Ondersteuning nodig?

Het efficiënt en strategisch inrichten van de facilitaire organisatie is een specialistische taak. Als BaseCamp Solutions ondersteunen wij onze klanten integraal bij het facilitair- en vastgoedbeheer en bij de facilitaire inkoop. Dit doen wij via onze facilitaire service desk (Facility Camp).

Wij zorgen ervoor dat zaken adequaat (rechtmatig, doelmatig en juist) worden uitgevoerd en helpen zo met borging van de continuïteit van de bedrijfsvoering. Onze aanpak is gebaseerd op praktijkervaring, kennis van de markt en een focus op meetbare resultaten. Neem contact op met BaseCamp Solutions en bespreek hoe wij je kunnen helpen.

Gerelateerde blogs

Fijne feestdagen en een gezond 2025!

Fijne feestdagen en een gezond 2025!

Het jaar 2024 was voor veel organisaties een periode van bijsturing, heroverweging en vooruitkijken. Stijgende kosten, veranderende wet- en regelgeving en veeleisendere eindgebruikers zorgden voor flink wat bedrijfsmatige uitdagingen. Nu de feestdagen voor de deur...

Lees meer